Monday 22 December 2014

Pemilihan atap untuk rumah...Atap Ayara, Monier Cosmopolitan, TBF Zen Tiles, GCI Egal

Saya memilih atap rata ( flat roof) untuk rumah yang sedang dibina. Antara jenama yang ada dalam list saya ialah atap ayara, atap TBF Zen Tiles Series, Atap Monier Cosmopolitan dan yang terkini adalah atap GCI Egal Series.

Flat Roof Ayara diperbuat dari fiber simen, TBF Zen Tiles diperbuat daripada concrete simen begitu juga atap Monier Cosmopolitan. Asalnya saya telah ke Akubig di Kota Bharu untuk menempah atap Ayara, namun setelah meneliti pelan saya yang pitch bumbung 25, saya membatalkan hasrat tersebut. Bayaran sebanyak RM200 sebagai bayaran untuk dapatkan harga potongan pun dikira hangus. 

 Kemudian pilihan saya ialah atap Monier Cosmopolitan yang agak menarik dan mempunyai warna yang saya inginkan. Atap ini datang by package. Kita perlu menyerahkan salinan pelan atap ke pihak kedai dan mereka akan serahkan ke syarikat monier untuk membuat kiraan bilangan atap dan ringe. 

Jenama TBF juga membekalkan atap rata yang amat cantik dengan warna moden yang menarik sesuai dengan konsep moden minimalis yang popular sekarang ini. TBF Zen Tiles Series ini, sungguh sungguh cantik. Cuma materialnya sahaja yang berbeza dengan TBF series lain. TBF terkenal dengan atap clay atau tanah liat yang memang terbukti ketahanannya. Namun Zen Tiles menggunakan concrete cement. 

Akhir sekali GCI Egal Series. Atap tanah liat yang terbukti ketahanannya. Memang cantik, cuma warna dark grey tiada. Aduh! Keliru pula untuk memilih warna silver grey atau pun hitam. Ada lima warna saja iaitu natural, black matte, semi glaze black, semi glaze brown, silver grey.

No comments:

Post a Comment