Tuesday 23 December 2014

Misi mencari tanah.

Mencari tanah...

Untuk membina rumah, kita perlulah membeli tanah. Antara kriteria yang yang perlu diambilkira ialah:

1. Lokasi
Dekat dengan tempat kerja of course dapat menjimatkan minyak.
Dekat dengan kejiranan.
Tidaklah jauh di ceruk hutan.

2. Harga
Of course nak yang murah,

3. Tanah bebas dari banjir.
Sebaiknya tinjau kawasan masa musim tengkujuh untuk memastikan tanah yang bakal dibeli tidak banjir.

4.Saiz tanah.
Muat untuk buat rumah idaman kita. Kena tengok luas tanah, panjang dan lebar. Kalau tak nak design, sukar.


Cerita saya mencari tanah...Asalnya saya mencari tanah di kawasan kampung yang sudah ada penduduk asal. Dua tiga tempat saya tinjau, namun tiada yang berkenan di hati. Kemudian saya terbaca iklan Syarikat O...tak pasti..dah lama...huhuhu. Saya hubungi Encik X dan dia membawa kami melihat lokasi tanah yang dijual. Oh...sungguh...sungguh tak berkenan sebabnya jika nak sampai ke lokasi, terpaksa melalui sebuah bukit kecil. Satu lagi dalam ladang getah...rasa macam pekerja estet pulak. 

Proses pencarian berterusan sehinggakan naik fed-up. Kawan-kawan sekerja juga tunjuk kawasan sekitar perumahan mereka. Tapi hati masih lagi belum berpaut. Entahlah.

Pernah satu ketika satu syarikat perumahan offer tanah lot mereka, dengan syarat buat rumah dengan syarikat tersebut. Saya berkenan dengan tanah itu. luasnya 700 meter persegi, dengan harga RM 10 sekaki. Saya hampir nak beli, tapi hati kecil saya masih rasa saya nak bina rumah sendiri tanpa guna kontraktor. Saya batalkan hasrat beli tanah tersebut.

Misi pencarian berhenti seketika...dah naik loya. Fed-up. 

Alhamdulillah, suami terjumpa dengan sahabat lamanya ketika masih di universiti dahulu dan menyatakan hasrat untuk membeli tanah di Besut. Tak sangka dia suggest tanah yang mempunyai hampir semua kriteria yang kami cari (tanah yang saya buat rumah sekarang) . Memang menepati kriteria suami iaitu dekat dengan masjid walaupun tanah itu tidak besar mana...sekangkang kera sahaja. Luas cuma 500 meter persegi. Masa tu tak study betul-betul, panjang dan lebar saiz tanah tu merumitkan saya untuk design rumah idaman saya sekeluarga. Takpelah...redha dengan apa yang ada. Alhamdulillah. Thanks God.

No comments:

Post a Comment