Monday 22 December 2014

Wiring Rumah dan poin plug.

Perkembangan rumah saya...sekarang pembinaan rumah dihentikan sementara kerana hujan turun tak berhenti-henti. Tukang sukar buat kerja kerana mereka tidak boleh menggunakan perkakasan pertukangan. Lagipun sesetengah tempat di Besut ni banjir...Bandar Jerteh pun banjir minggu lepas.

Saya meninjau kawasan pembinaan. Buat sedikit overview dan visualise apa yang patut, terutamanya wiring elektrik. Kontraktor wiring saya ambik orang Kuala Terengganu kerana saya tak kenal kontraktor Besut. Semasa berurusan dengan TNB Besut untuk pemasangan meter elektrik sementara, mereka serahkan kepada saya senarai kontraktor elektrik Besut yang berdaftar dengan TNB. Namun kerana tak kenal, saya merasakan sukar untuk berurusan. 

Sebahagian wiring telah dibuat di bahagian dapur...namun tidak memenuhi spesifikasi saya kerana mereka memasang point plug lebih kurang 63 inci dari paras lantai. Agak tinggi, sukar untuk mesang wall cabinet (kabinet gantung) nanti. Sepatutnya ini tidak berlaku kerana saya telah memesan mereka supaya tidak membuat wiring bahagian dapur dahulu kerana dapur memrlukan plug point yang banyak dan susun atur yang teliti. Oleh kerana rumah bina sendiri perlulah saya visualize by myself dapur saya dan study sikit-sikit. Kalau banyak lagi bagus supaya tidaklah berlaku renovation nanti. Kat sini saya adalah panduan untuk membuat meletakkan point plug yang saya google.

Plug point hanya 42 inci dari paras lantai. Perlu diingatkan kalau belum pasang mozek 2 inci perlu ditambah. Ok.

Dalam masa yang saya perlu buat catatan perkakasan elektrik apa yang akan digunakan di dapur dan di mana akan diletakkan. Contohnya periuk nasi, elektrik boiler, blender, mixer (kalau selalu buat kek, bagus buat satu counter for baking, bar counter pun boleh), oven, microvave, toaster...what so ever. Kalau jenis yang suka pasang radio kat dapur...kena ada plug juga. Kalau yang suka charge telefon kat dapur...haaa pasang plug yer.

Diagram kat bawah tunjuk counter top perlu setinggi 36 inci, kalau yang tinggi lampai bagus ukuran begitu. Kalau badan saiz biasa rasanya tinggi counter top 33 inci sudah mencukupi. Apa pun terpulang pada cita rasa masing masing. Saya senang ajer tinggi counter top separas pusat. Itu ideal bagi saya. Perlu diingatkan juga kedalaman sink juga kena tengok. Kalau counter top rendah, beli sink tora stainless 304 yang dalam, susah juga tu, nanti terbongkok-bongkok.

Ok. That's all.



No comments:

Post a Comment